Deze opleiding
In de Master Begeleidingskunde leer je op alle niveaus in een organisatie een veranderproces te begeleiden. Het eerste deel van de master vormt de erkende Coaching Opleiding en Supervisie Opleiding.
Bij een organisatie in transitie staan alle vanzelfsprekendheden rond bijvoorbeeld de organisatiestructuur, -cultuur en eigenaarschap op het spel. In dit krachtenveld opereert de begeleidingskundige.
Als begeleidingskundige verweef je interventies met het proces dat je op alle niveaus aangaat met de direct betrokkenen. Het duurzaam doorvoeren van ontwikkelingen en veranderingen vereist organisatiebreed inspanningen: er wordt een appèl gedaan op individuele medewerkers en op teams binnen alle lagen van de organisatie. Een mensgerichte organisatiebenadering staat daarbij centraal waarbij je een begeleidingskundige positie inneemt.
Binnen de master gaat het om begeleidingskundige expertise ten behoeve van organisatiekundige en maatschappelijke vraagstukken rond de volgende inhoudelijke thema's: Inclusie en exclusie in een geprofessionaliseerde samenleving; Eigenaarschap en vervreemding in (professionele) organisaties; Persoonlijke en professionele identiteitsontwikkeling in organisaties.
Als begeleidingskundige creëer je een speelruimte of overgangsgebied waarin de betrokkenen rond deze thema's tot nieuwe inzichten en betekenisgeving komen.
Bij een organisatie in transitie staan alle vanzelfsprekendheden rond bijvoorbeeld de organisatiestructuur, -cultuur en eigenaarschap op het spel. In dit krachtenveld opereert de begeleidingskundige.
Als begeleidingskundige verweef je interventies met het proces dat je op alle niveaus aangaat met de direct betrokkenen. Het duurzaam doorvoeren van ontwikkelingen en veranderingen vereist organisatiebreed inspanningen: er wordt een appèl gedaan op individuele medewerkers en op teams binnen alle lagen van de organisatie. Een mensgerichte organisatiebenadering staat daarbij centraal waarbij je een begeleidingskundige positie inneemt.
Binnen de master gaat het om begeleidingskundige expertise ten behoeve van organisatiekundige en maatschappelijke vraagstukken rond de volgende inhoudelijke thema's: Inclusie en exclusie in een geprofessionaliseerde samenleving; Eigenaarschap en vervreemding in (professionele) organisaties; Persoonlijke en professionele identiteitsontwikkeling in organisaties.
Als begeleidingskundige creëer je een speelruimte of overgangsgebied waarin de betrokkenen rond deze thema's tot nieuwe inzichten en betekenisgeving komen.
open_in_newwebsite
printprint
printprint
locatieRotterdam | |
diplomaMA Begeleidingskunde | |
typeregulier, post-initieel, 66 EC | |
start1 januari, 1 september | |
taalvolledig Nederlands | |
opleidingsduur30 maanden deeltijd | |
accreditatiesNVAO | |
croho-code70063 | |
heeft geen numerus fixus geen honoursprogramma |
Studieprogramma

Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
Toelating en studiekosten

startmomenten
1 januari 2019 | collegegeld nog niet bekend |
---|---|
1 september 2018 | collegegeld nog niet bekend |
1 september 2019 | collegegeld nog niet bekend |
Studenten en studentenleven
studentaantallen
? | studenten volgen deze opleiding |
?% | daarvan is vrouw |
? | eerstejaars gestart in 2017 |
?% | daarvan is vrouw |
36506 | studenten aan de Hogeschool Rotterdam |
47% | daarvan is vrouw |
Op kamers in Rotterdam
64957 | studenten studerend |
26950 | studenten woonachtig |
€ 342 | gemiddelde kamerprijs |
kamer betaalbaarheid | |
27 m2 | gemiddelde kameroppervlak |
kamer beschikbaarheid |
Keuzehulp

Studievergelijker
1/2 HR
Begeleidingskunde
Begeleidingskunde
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
2/2 HAN
Master Begeleidingskunde
Master Begeleidingskunde
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.
Feiten en / studie in cijfers
deze opleiding | landelijk | |
---|---|---|
algemeen oordeel | 4.1 | 4.1 |
inhoud | 3.9 | 3.9 |
docenten | 4 | 4.0 |
studiefaciliteiten | 3.2 | 3.2 |
studielast | 2.9 | 2.9 |
studiebegeleiding | 3.5 | 3.5 |
Studentoordelen
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.In 2015 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.
Begeleidingskunde aan de Hogeschool Rotterdam is beoordeeld door 33 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.1 uit 5.
Na de studie

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
huidige arbeidsmarkt
vergeleken met andere studies
zoektijd baan | |
---|---|
salaris na 1,5 jaar | |
kans op een vaste baan |
Potentiële beroepen
- adviseur business intelligence (wetenschappelijk)
- algemeen directeur, directeur managementadviesbureau, bedrijfskundig onderzoekbureau (groot bedrijf)
- bedrijfshoofd bedrijfskundig adviesbureau (meewerkend <50%)
- business development manager (wetenschappelijk)
- commissaris nv, bv
- directeur bedrijfskundig onderzoekbureau (meewerkend <50%)
- directeur onderzoeksinstelling bedrijfskunde
- hoofd afdeling bedrijfskundig advies (meewerkend <50%)
- hoofd afdeling bedrijfskundig onderzoek (meewerkend <50%)
- programmamanager
- wetenschappelijk onderzoeker bedrijfskunde
Contact
