Leraar Basisonderwijs
Avans Hogeschool
Deze opleiding
locatieBreda |
diplomaB Ed |
typeeducational, 240 EC |
start1 september |
taalvolledig Nederlands |
opleidingsduur4 jaar deeltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code34808 |
Je doet tijdens Leraar Basisonderwijs deeltijd pedagogische en didactische kennis en ervaring op om in een basisschool voor de klas te staan. Je leert hoe je boeiende lessen geeft aan kinderen met verschillende karakters, uit diverse werelden en met uiteenlopende niveaus. Je onderhoudt contacten met leerlingen, hun ouders en andere professionals. Het leren op de werkplek is een belangrijk onderdeel van de hbo Pabo deeltijd. Je ontwikkelt je talenten en jouw eigen stijl van lesgeven in de praktijk.
Je hebt veel zelfsturing en hebt onderzoekend vermogen nodig. Het is belangrijk dat je (werk)ervaring hebt opgedaan en weet hoe je jezelf kunt ontwikkelen. Deze opleiding duurt 4 jaar, maar kun je eventueel versneld doorlopen in minimaal 2 jaar. Heb je behoefte aan meer begeleiding, handvatten en structuur? Kijk dan eens bij de voltijdopleiding Leraar Basisonderwijs.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
- deeltijd te Breda
- voltijd te Breda
Studieprogramma
- Zij-instroomtraject
- Module: De school in!
- Module: De school in de wereld
- Module: Onderzoek de wereld van het oudere kind
- Module: Ontdek de wereld van het jonge kind
- Keuzemodule: studeren in het buitenland
- Keuzemodule: Teaching English Abroad/Buitenlandstage
- Keuzemodule: Bewegingsonderwijs
- Keuzemodule: Gedragsspecialist
- Kennisbasis: Taal
- Kennisbasis: Rekenen-wiskunde
- Module: De wereld in
- Module: Onderwijskansen voor ieder kind
- Module: Passend onderwijs en visie
Zij-instroomtraject
Je toont in 5 leeruitkomsten aan dat je een startbekwame leerkracht bent. Binnen jouw tweejarig traject kies je zelf wanneer en in welke volgorde je hieraan werkt.
De volgende leeruitkomsten komen tijdens het traject aan bod:
- Je ontwerpt een onderwijsaanbod voor het jonge en het oudere kind met
betekenisvolle en samenhangende leeractiviteiten.
2. Je verzorgt onderwijs aan jouw groep leerlingen en realiseert een krachtige
en veilige leeromgeving.
3. Je onderzoekt de kwaliteit van jouw pedagogisch en didactisch onderwijs. Je
ontwerp een verbeterplan, voert deze uit en evalueert. Je werkt hierin samen
met ouders en collega's.
4. Je hebt zicht op jouw persoonlijke, professionele en maatschappelijke
identiteit. En je weet vanuit je eigen visie weloverwogen keuzes te maken om
jouw onderwijs te versterken. Ook laat je zien dat je een professionele
dialoog met ouders en collega's kunt voeren.
5. Je toont aan dat jouw eigen vaardigheden in het Nederlands, Engels, rekenen
en wiskunde op niveau zijn.
Module: De school in!
Je maakt kennis met de basis van het beroep leraar basisonderwijs. Je leert hoe kinderen zich ontwikkelen en hoe jij onderwijs verzorgt.
Je brengt de ontwikkeling van een basisschoolkind in beeld. Tijdens echte onderwijssituaties observeer je, stel je vragen en ontdek je het niveau en de werkhouding van de leerlingen. En hoe ze problemen oplossen. De leefwereld betrek je bij de gesprekken en activiteiten. Ook richt je je op het onderwijs zelf. Je ontwerpt 3 lessen en voert deze uit. Je verantwoordt je didactische keuzes en hoe de lessen bij de leerlingen aansluiten.
Tot slot moet je de landelijke reken- en wiskundetoets behalen.
Module: De school in de wereld
Je gaat naar de bredere omgeving van het kind kijken. Niet alleen in de klas, maar ook in de school en in de wijk.
Je onderzoekt de bredere omgeving van het kind en de impact daarvan op het leren. Je analyseert lesmateriaal en projecten met een open, nieuwsgierige en onderzoekende houding. Je ontwerpt lessen voor verschillende schoolvakken en geeft daarin burgerschapsvorming, duurzaamheid of levensbeschouwing een plaats. Je zet beeldmateriaal en media bewust in.
Daarnaast werk je in deze module aan je eigen reken- en taalvaardigheden ter voorbereiding op de landelijke kennistoetsen in jaar 3.
Module: Onderzoek de wereld van het oudere kind
Je gaat je verdiepen in de specifieke ontwikkeling van het oudere kind. Je maakt daarbij kennis met groepsdynamiek en onderzoekend leren.
Je onderzoekt de groepsdynamiek in jouw groep en gaat op zoek naar handelingsalternatieven. Je ontwikkelt een pedagogisch/didactisch verbeterplan voor een (sub)groep en voert deze uit.
Ook ontwerp je een vakgeïntegreerd leerarrangement vanuit onderzoekend en/of ontwerpend leren voor het oudere kind. Ook deze voer je uit, waarbij minimaal 3 lesactiviteiten aan bod komen.
Tot slot werk je aan je eigen vaardigheden in de Engelse taal ter voorbereiding op de kennistoets in jaar 3.
Module: Ontdek de wereld van het jonge kind
In deze module verdiep je je in de specifieke ontwikkeling van het jonge kind. Je maakt daarbij kennis met de belevingswereld van het jonge kind en het leren door middel van spel.
Je onderzoekt het onderwijs op de werkplek en maakt kennis met verschillende visies en onderwijsconcepten. Je ontwikkelt betekenisvolle speel- leeractiviteiten voor binnen en buiten. Je laat leerlingen zich door verwondering, onderzoeken en ontdekken ontwikkelen en leren vanuit spel. In een veilig klimaat met aandacht voor welzijn, emotionele vrijheid, nieuwsgierigheid en responsiviteit.
Tot slot werk je aan je reken- en taalvaardigheden ter voorbereiding op de landelijke kennistoetsen in jaar 3.
Keuzemodule: studeren in het buitenland
Hoofddoel van deze keuzemodule is het studeren aan een hogeschool/universiteit in het buitenland.
Je kiest een aanvullend vakkenpakket waarbij Engels de voertaal is. Je loopt alleen stage als dat onderdeel is van het programma in het buitenland. Op deze wijze werk je naast studie gerelateerde doelen aan interculturele competenties.
Keuzemodule: Teaching English Abroad/Buitenlandstage
Hoofddoel van deze keuzemodule is het onderwijzen van Engels aan buitenlandse basisschoolkinderen aan de hand van drama, muziek en kunst.
Het betreft een uitwisselingsprogramma waarbij sprake is van een multiculturele setting. Het leert je wat je zelf kunt doen om de Engelse kennis van basisschoolleerlingen te verbeteren. De keuzemodule start met een theoretisch-didactische voorbereiding van 8 weken. Na deze 8 weken start een buitenlandstage van 12 weken.
Keuzemodule: Bewegingsonderwijs
Je leert wat het inhoud om goed bewegingsonderwijs te geven. Na het afronden van deze module en de rest van je opleiding ben je bevoegd om ook in de groep 3 tot en met 8 bewegingsonderwijs te geven.
Hoe kies je de juiste activiteiten? Hoe zet je deze activiteiten klaar? Welke leerhulp kun je geven aan kinderen? En hoe zorg je ervoor dat iedereen op zijn eigen niveau kan bewegen en spelen? De antwoorden op deze en nog veel meer vragen ga je vinden tijdens de lessen op Avans en tijdens het werkplekleren. Tijdens de lessen besteden we aandacht aan vaktheorie en kom je zelf natuurlijk ook in actie.
Deze module wordt in voltijdonderwijs aangeboden.
Keuzemodule: Gedragsspecialist
Zowel op een basisschool als in het speciaal onderwijs lopen er kinderen rond met (ernstige) gedragsproblemen. Zij hebben andere aandacht nodig.
Het onderwijs vraagt steeds vaker om leerkrachten met specifiek deskundigheid op het gebied van begeleiding van deze kinderen. Om je hierop voor te bereiden kun je deze minor volgen. Je gaat je professionele pedagogisch handelen in de praktijk verbeteren. Na het volgen van deze keuzemodule kan je solliciteren om deel te nemen aan de TOPClassGedragsspecialist.
Kennisbasis: Taal
De kennisbasis Nederlandse taal omvat het begrippenkader dat aan de basis staat van de didactiek van het vak taal op de basisschool.
Kennisbasis: Rekenen-wiskunde
Zet je kennis rekenen-wiskunde als startbekwame leerkracht in bij het realiseren van reken-wiskundeonderwijs op de basisschool.
Het geheel aan reken-wiskundige kennis, vaardigheden en inzichten van een (startbekwame) leerkracht wordt aangeduid met het begrip professionele gecijferdheid.
- Het zelf beschikken over voldoende rekenvaardigheid en gecijferdheid.
- Rekenen-wiskunde betekenis kunnen geven voor kinderen.
- Oplossingsprocessen en niveauverhoging bij kinderen kunnen realiseren.
- Wiskundig denken van kinderen kunnen bevorderen. Bij deze competentie gaat het om de samenhang tussen mathematiseren en didactiseren.
Module: De wereld in
In deze module verdiep je je verder in burgerschap en leer je vanuit een interdisciplinaire bril kijken naar het onderwijs.
Door samen te werken met ouders en met andere disciplines rondom het kind leer je jouw onderwijs verder te versterken. Daarnaast verdiep je je in burgerschap met aandacht voor de rechten van het kind, digitalisering en media.
Tot slot toon je in de landelijke kennistoetsen taal en rekenen-wiskunde, en in de kennistoets Engels jouw eigen vaardigheden aan.
Module: Onderwijskansen voor ieder kind
In deze module onderzoek je diversiteit en maak je kennis met het speciaal onderwijs. Daarnaast kies je een profiel om je verder in te verdiepen.
In jaar 3 en 4 kies je voor de specialisatie jonge of oudere kind. In deze module ga je je verder verdiepen in dit specifieke onderwijs. Daarnaast maak je een keuze uit een profieldeel om je verder te bekwamen in een specifiek vak. Denk bijvoorbeeld aan geschiedenis of muziek.
Ook onderzoek je diversiteit op jouw werkplek en in de maatschappij en maak je kennis met het speciaal onderwijs.
Module: Passend onderwijs en visie
In deze module ben je 2,5 dag per week op de werkplek en krijg je onder begeleiding groepsverantwoordelijkheid.
In deze module ga je een passend onderwijsaanbod ontwerpen en uitvoeren. Je onderzoekt het onderwijs op jouw werkplek en bent in staat om voor een langdurige periode een pedagogisch/didactisch aanbod te verzorgen. Je toont aan dat je op startbekwaam niveau onderwijs kunt verzorgen voor minimaal 2,5 dag per week. Je zorgt voor een prettig leer- en werkklimaat en brengt jouw professionele identiteit als leerkracht in kaart. Hierbij heb je oog voor de maatschappij en de visie op het beroep.
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
Ieder studiejaar van de deeltijdopleiding Pabo bestaat uit 2 modules met een centraal thema. In jaar 1 en 2 ontwikkel je je tot een taakbekwame leerkracht en werk je aan je eigen vaardigheden in het Nederlands, Engels, rekenen en wiskunde. In jaar 3 en 4 volg je een vrijekeuzemodule en specialisatiemodules om je te ontwikkelen tot startbekwame leerkracht. Tijdens iedere module staat het leren op de werkplek centraal.studielast
Tijdens Pabo in deeltijd staat leren op de werkplek centraal. Daar ben je per module 1 dag per week aanwezig. Daarnaast zijn er bijeenkomsten bij Avans en werk je 2 aaneengesloten dagdelen per week in werkgroepen aan casuïstiek en opdrachten. Op dit moment vindt dat plaats op donderdag van 15.30 tot 22.00 uur. Dit kan wijzigen tijdens de opleiding. Tot slot besteed je zo'n 15 tot 20 uur per week aan zelfstudie. Het is mogelijk om 2 modules tegelijkertijd te volgen. Onder 'verkorte trajecten' leebindend studieadvies
- minimaal 45 EC in de eerste 24 maanden
Toelating en kosten
startmomenten
aanmelding deadline : 1 juli 2025
collegegeld nog niet bekend
toelaatbare profielen
havo N&T | toelaatbaar |
---|---|
havo N&G | toelaatbaar |
havo E&M | toelaatbaar |
havo C&M | toelaatbaar |
vwo N&T | toelaatbaar |
vwo N&G | toelaatbaar |
vwo E&M | toelaatbaar |
vwo C&M | toelaatbaar |
MBO niveau 4 | toelaatbaar |
Keuzehulp
Studievergelijker
Leraar Basisonderwijs
€ 326 gemiddelde kamerhuur |
11 eerstejaars |
72% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Leraar Basisonderwijs Sittard
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Leraar Basisonderwijs
€ 253 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Leraar Basisonderwijs
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Leraar Basisonderwijs
€ 280 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Leraar Basisonderwijs (Pabo)
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
14 eerstejaars |
42% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
PABO (Opleiding tot Leraar Basisonderwijs)
€ 326 gemiddelde kamerhuur |
20 eerstejaars |
65% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ 350 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo)
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
21 eerstejaars |
85% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Leraar Basisonderwijs pabo (Amersfoort of Utrecht)
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
20 eerstejaars |
65% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Pabo HvA
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ 307 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot Leraar Basisonderwijs (PABO)
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
PABO-Leraar Basisonderwijs
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Opleiding tot leraar Basisonderwijs
€ 307 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Lerarenopleiding Basisonderwijs (Pabo)
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Na de studie
Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Na de opleiding werk je binnen het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Na een aanvullende opleiding komen ook functies als remedial teacher, intern begeleider of een managementfunctie als schoolleider binnen je bereik.
aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
Universiteit Twente | Educational Science & Technology full-time,part-time | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Kunst- en Cultuurwetenschappen | + 60 EC pre-master |
NHL Stenden | Master Design Driven Innovation part-time | + toelatingsgesprek |
NHL Stenden | Master Educational Leadership part-time educational | geen aanvullende eisen |
NHL Stenden | Master Kunsteducatie part-time educational | geen aanvullende eisen |
NHL Stenden | Master Learning & Innovation part-time educational | geen aanvullende eisen |
NHL Stenden | Master Learning & Innovation (Speciaal traject International teacher Education) part-time educational | geen aanvullende eisen |
Radboud Universiteit | Docent en Expert | + 60 EC pre-master |
RUG | Onderwijsinnovatie | + aanv. eisen |
RUG | Onderwijswetenschappen part-time | + 60 EC pre-master |
Amsterdam UVA | Onderwijswetenschappen part-time | geen aanvullende eisen |
HAN | Ontwerpen van Eigentijds Leren part-time educational | + werkervaring |
HAN | Pedagogiek part-time | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Philosophy of Science, Technology & Society full-time,part-time | + aanv. eisen |
Universiteit Twente | Psychology | + 45 EC pre-master |
NHL Stenden | Serious Gaming part-time | + toelatingsgesprek |
Amsterdam VU | Toegepaste Taalwetenschap | + 30 EC pre-master |
Hanze | Talentontwikkeling & Diversiteit part-time | geen aanvullende eisen |
Potentiële beroepen
Met het excellence-traject TopClass-gedragsspecialist sta jij extra stevig in je schoenen om in het speciaal (basis)onderwijs te werken. Je werkt met kinderen die ernstige gedragsproblemen hebben, een verstandelijke, lichamelijke of meervoudige handicap hebben of die langdurig ziek zijn.